Po czym można rozpoznać awarię termostatu?

Pracujący silniki rozgrzewa się do wysokich temperatur ze względu na znaczną ilość ciepła wytwarzanego w procesie spalania paliwa. Ponieważ grozi to przegrzaniem silnika i mogącymi się pojawić w jego następstwie odkształceniami poszczególnych elementów, jednostki napędowe są wyposażane w odpowiednie systemy chłodzenia. Może się jednak zdarzyć, że ich elementy, takie jak choćby wentylator chłodnicy lub termostat ulegną awarii, co może doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Przekonajmy się, jak działa układ chłodzenia i sprawdźmy, jaką rolę odgrywa w nim termostat.

 

Jak działa układ chłodzenia?

termostat

Układ chłodzenia składa się z kilku elementów. Najważniejsze z nich to sieć kanalików znajdujących się w bloku silnika, chłodnica oraz przewody wraz ze zbiornikiem wyrównawczym, wentylator oraz termostat. Płyn chłodzący przepływając przez silnik, odbiera nadmiar ciepła, a następnie trafia do chłodnicy, gdzie przekazuje je materiałowi, z jakiego jest ona wykonana tj. specjalnym lamelkom otaczającym rurki. Z nich ciepło jest przekazywane do powietrza, które opływa chłodnicę. Proces ten może być wspomagany działaniem wentylatora. Gdy silnik jest zimny, chłodziwo przepływa tzw. małym obiegiem, tzn. nie jest kierowane do chłodnicy. O tym, który obieg jest aktywny, decyduje prawidłowo pracujący termostat. 

 

Czym jest termostat?

Termostat to element, który jest odpowiedzialny za skierowanie wykorzystywanego chłodziwa do chłodnicy w sytuacji, gdy jego temperatura przekroczy ustalony poziom – zwykle jest to 95°C. Budowa termostatu jest stosunkowo prosta. Zawiera on ruchomy grzybek blokujący bądź udrażniający przepływ chłodziwa oraz element termoczuły, który zmieniając swoje rozmiary, powoduje przemieszczenie grzybka.

 

Jak zauważyć awarię termostatu?

Awaria termostatu może objawiać się na dwa sposoby. W sytuacji, gdy urządzenie zablokuje się w pozycji „zamknięte”, silnik będzie się bardzo szybko przegrzewał, co można poznać dzięki wskazaniom kontrolki umieszczonej na desce rozdzielczej. Jeżeli do usterki dojdzie w pozycji „otwarte”, jednostka napędowa będzie pracowała z niższą temperaturą niż powinna, co powoduje wzrost zużycia paliwa oraz kłopoty z ogrzewaniem.