O czym może świadczyć ubytek płynu chłodniczego?

Układ chłodniczy ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania pojazdu, ponieważ utrzymuje jego silnik w stałej, idealnej do pracy temperaturze, zapobiegając jego przegrzaniu. Tak jak większość elementów, on również może jednak ulec z czasem awarii, między innymi z powodu zużycia się poszczególnych komponentów. W tym artykule przyjrzymy się najpowszechniejszym powodom ubytku płynu chłodniczego. 

Nieszczelna chłodnica lub jej elementy 

Czasami zdarza się, że zbyt szybko ubywający płyn chłodniczy świadczy o nieszczelności samej chłodnicy lub niewielkiego kanalika wieńczącego jej koniec. W takiej sytuacji dojdzie do wyparowywania płynu chłodniczego na zewnątrz. Najlepszym dowodem takiej usterki będzie zielonkawy nalot pojawiający się na chłodnicy, gdy silnik jest włączony, a na zewnątrz panują wysokie temperatury. Jeśli oprócz niego pojawią się widoczne kropelki, awaria jest bardzo poważna i pozostaje jak najszybciej przeprowadzić serwis chłodnic. Mechanik naprawi uszkodzoną część lub wymieni ją na nowy egzemplarz. 

Nieszczelne przewody oraz uszczelki 

Węże, którymi transportowany jest płyn chłodniczy, a także zabezpieczające je uszczelki wykonane są z gumy. Ta z czasem robi się coraz bardziej twarda i krucha, a na jej powierzchni zaczynają pojawiać się coraz głębsze pęknięcia. Może dochodzić wtedy do wycieków. Jedynym wyjściem jest wymiana zużytego elementu na nowy. Na szczęście tego typu części nie należą do szczególnie kosztownych. Aby sprawdzić, czy to właśnie pęknięcie przewodu lub uszczelki jest przyczyną ubytku płynu, należy pozostawić silnik na wolnych obrotach po skończonej jeździe. Jeśli opisywane elementy są uszkodzone, po krótkim czasie pod miejscem awarii powinna powstać widoczna plama. 

Pozostałe powody ubytku płynu chłodniczego 

Przyczyną zbyt szybkiego ubytku płynu chłodniczego mogą być również uszkodzenia innych elementów, takich jak nagrzewnica, pompa wodna lub uszczelka znajdująca się pod głowicą. Jeśli we wnętrzu samochodu czuć wyraźny zapach płynu chłodniczego, a jego ubytkowi towarzyszą takie zjawiska jak zaparowywanie szyb samochodowych, woda w oleju silnikowym lub lecąca z rury wydechowej para, należy pilnie odwiedzić mechanika.