Najczęstsze przyczyny awarii chłodnic oleju

Awaria

Chłodnica oleju to bardzo ważny element, który odpowiada za chłodzenie oleju znajdującego się w silniku. Występuje przy większości rodzajów silników w różnych maszynach i pojazdach, w tym nie tylko samochodach, ale również maszynach budowlanych i rolniczych, agregatach czy wózkach widłowych. Jej budowa jest stosunkowo prosta, ale w niektórych przypadkach może być narażona na różne usterki. I chociaż nie ryzyko  ich wystąpienia nie jest szczególnie duże  (chłodnica oleju nie jest zbyt awaryjnym elementem), to jednak ich skutki niekiedy bywają dość groźne. Dowiedz się, jakie są przyczyny oraz objawy usterek i kiedy należy zdecydować się na profesjonalną naprawę chłodnicy oleju.

 

Co może doprowadzić do awarii chłodnicy oleju?

Jak już zostało wspomniane, chłodnica oleju jest mało awaryjnym elementem, co w dużej mierze wynika z jej specyficznego umiejscowienia. W większość przypadków jest “ukryta” w okolicach silnika, więc raczej nie ma szans na to, aby doszło do uszkodzenia mechanicznego. Wyjątkiem od tej zasady stanowią jednak chłodnice oleju chłodzone powietrzem, która jest umieszczona przy chłodnicy, przez co może być narażona na usterki wynikające np. z uderzenia kamieniem. Dochodzi wówczas do wycieku oleju.

Usterki chłodnicy oleju mogą pojawiać się też  w wyniku jej zabrudzenia, a w konsekwencji zmniejszenia wydajności. Oczywiście do takiej sytuacji dochodzi w przypadku tylko niektórych pojazdów czy urządzeń, niemniej mocno zabrudzona chłodnica może doprowadzić do nagłego i dużego wzrostu temperatury oleju.

Kolejnym problemem jest  rozszczelnienie chłodnicy, co prowadzi do mieszania się cieczy z olejem. Dotyczy to chłodnicze z obiegiem. Kiedy z powodu dużego ciśnienia w układzie smarowania olej trafia do układu chłodzenia, może dojść do m.in. uszkodzenia pompy wody, a następnie zmniejszenia wydajności układu chłodzenia. Wówczas może dojść do nadmiernego grzania się silnika. Jeszcze groźniejsze konsekwencje mogą nas czekać, jeśli płyn chłodniczy trafi do układu smarowania. To jedna z przyczyn przetarcia elementów silnika, a więc jego zatarcia, co niestety będzie skutkować koniecznością jego wymiany.