Jakie rdzenie można użyć do regeneracji chłodnicy w samochodzie zabytkowym?

Chłodnica do samochodów Ford

Samochody zabytkowe wzbudzają w nas zachwyt, ale ich posiadacze doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak wiele czasu, energii i wysiłku potrzeba, aby zachować je w dobrym stanie. Oczywiście pasjonaci czepią mnóstwo satysfakcji z podejmowanych prac renowacyjnych, chociaż bywają one niekiedy bardzo trudne. To swoista walka z upływającym czasem, zużyciem eksploatacyjnym, a także zdobywaniem niezbędnych części do wymiany.

Podczas prac naprawczych pojazdów zabytkowych bardzo często istnieje konieczność regeneracji chłodnicy. Chłodnica to część odpowiedzialna za chłodzenie czynnika, ale w wielu modelach wykorzystywana jest jako charakterystyczny element dekoracyjny. Bardzo często to właśnie dzięki tej części, wyeksponowanej na przedzie, auto zyskuje swój unikalny charakter. Jeśli chodzi o naprawę, może stanowić spore wyzwanie. W tym artykule skupimy się przede wszystkim na kwestii  rdzeni, jakie mogą zostać wykorzystane przy regeneracji chłodnicy w samochodach zabytkowych.

 

Chłodnice w samochodach zabytkowych: jakich rdzeni potrzebujesz?

Każdy pasjonat samochodów zabytkowych zdaje sobie sprawę z tego, że podczas wykonywania prac regeneracyjnych niezbędne jest zastosowanie metod i technologii, jakie były wykorzystywane w okresie, gdy dany pojazd był użytkowany. W przypadku aut, które mają kilkadziesiąt, a niekiedy nawet kilkaset lat, trudne (a wręcz niemożliwe) byłyby znalezienie oryginalnej części. Pozostaje więc zastosowanie rdzeni, których konstrukcja jest jak najbardziej zgodna z oryginalnym wykonaniem. W większości przypadków można wybrać spośród różnorodnych  rdzeni standardowych. Zastosowanie znajdują m.in. rdzenie McCord,  które sprawdzają się w przypadku wielu modeli oldtimerów i youngtimerów. Innym przykładem są  rdzenie FlatFin, które również znajdują zastosowanie w oldtimerach. Z kolei w najstarszych “zabytkach” motoryzacji stosowane są  rdzenie wykonane w systemie Celle  (inaczej ulowe), które sprawdzą się też w klasycznych pojazdach amerykańskich z lat 70., 80., a także wielu modelach z lat 90., ubiegłego wieku.