Jak wypłukać układ klimatyzacji po zatarciu kompersora?

Klimatyzacja w samochodzie

Wielu naszych klientów zadaje nam pytanie dlaczego warto regularnie płukać układ klimatyzacji? Najczęściej odpowiadamy, że regularne serwisowanie klimatyzacji samochodowej jest konieczne, aby mogli się Państwo cieszyć sprawnym układem chłodzenia podczas jazdy. Niestety zaniedbania w tym zakresie często prowadza do sytuacji, w której konieczne staje znalezienie odpowiedniego serwisu, który będzie w stanie rozwiązać problem, z którym się Państwo aktualnie zmagają. Najczęściej jest on związany z nagromadzeniem się wewnątrz układu AC zanieczyszczeń, powstających na przykład na skutek gromadzenia się opiłków wynikających ze zbyt długiego użytkowania starego oleju. Powstały w ten sposób  osad z opiłków metalu, może w znacznym stopniu ograniczać sprawność lub uszkadzać poszczególne elementy układu klimatyzacji.  Często zdarza się również, że zapisy w karcie gwarancyjnej regulują częstotliwość dokonywania przeglądów i czyszczenia układu klimatyzacji, aby nie dopuszczać do zatarcia się kompresora.

 

Gdzie szukać pomocy po zatarciu kompresora w układzie klimatyzacji

Prawidłowe płukanie układu klimatyzacji po zatarciu kompresora najlepiej jest pozostawić w rękach znających się na swoim fachu specjalistów. Jest  to gwarancją uniknięcia błędów mogących wynikać z braku znajomości budowy kompresora i układu klimatyzacji, który jest niezbędny do należytego przeprowadzenia czyszczenia układu AC. Do tego celu można wykorzystać jedną z dwóch najpopularniejszych metod płukanie układu klimatyzacji, które odbywają się przy korzystaniu z rozpuszczalników organicznych. Konieczne do przeprowadzenia poprawnego płukania klimatyzacji będzie posiadanie odpowiedniego sprzętu do jej płukania ze specjalistycznym płynem, który zostanie przepuszczony przez układ i filtr. Nie każdy serwis posiada taki sprzęt, zatem warto wcześniej się zatroszczyć o serwis świadczący podobne usługi. W naszej firmie Radiator Service dbamy o to, aby prowadzone przez nas warsztaty posiadały najnowsze zdobycze technologiczne, pozwalające nam na zapewnienie Państwu kompleksowej obsługi w zakresie serwisu, sprzedaży chłodnic, układów klimatyzacji. Nasi pracownicy są wykwalifikowani do przeprowadzania zarówno regeneracji chłodnic, jak i naprawie klimatyzacji samochodowej w autach każdej marki, od pojazdów dostawczych aż do samochody osobowe. Oferujemy szybką i profesjonalną obsługę w bardzo konkurencyjnych cenach.

 

Zatarcia kompresora —  najczęstsze powody usterek

Jednymi z najczęściej pojawiających się powodów usterek układu klimatyzacji jest zatarcie kompresora. Może ono nastąpić na skutek zawilgocenia układu AC lub zbyt długiego użytkowania starego oleju, co  prowadzi do powstawania i gromadzenia się opiłków metalowych uniemożliwiających dalszą pracę. Powodem mogą być też słabej jakości materiały, składające się na budowę kompresora. Usterki mogą być też powodowane na skutek uszkodzenia systemu pompy ssąco — tłoczącej, np. jej blokady poprzez opiłki metalowe.

 

Jak wypłukać układ klimatyzacji po zatarciu kompresora?

Szykując się płukania układu klimatyzacji po zatarciu kompresora  należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach.  Jedna z nich mówi o tym, że należy unikać płukania bezpośrednio przez elementy automatyki chłodniczej, pełniących funkcje rozprężne. Mamy tu  na myśli przede wszystkim  termostatyczny zawór rozprężny  odpowiedzialny za wewnętrzne i zewnętrzne wyrównywanie ciśnienia w parowniku oraz dyszę rozprężną, która bierze udział w zmianie czynników w postaci płynnej na czynniki gazowe przechodzące z parownika do sprężarki i na odwrót, odwracając cały proces. Te dwa niezwykle ważne elementy układu klimatyzacji należy płukać osobno, dbając o to, aby po zakończeniu czyszczenia pozostałości płynu zostały usunięte z elementów odpowiedzialnych za pełną automatykę AC. Pamiętać należy także o tym, aby  do płukania zastosować skuteczny płyn przeznaczony do usuwania resztek zużytego oleju i opiłków metalu  powstających powodujących zatarcie kompresora. Dobry płyn posiada też tę właściwość, że szybciej od standardowych, tańszych zamienników odparowuje po zakończonym czyszczeniu i przyspiesza rozpuszczanie się nagromadzonych wewnątrz układu osadów. Posiadać należy też  urządzenie do płukania kompresora, które będzie miało w swoim standardowym wyposażeniu różnego rodzaju adaptery umożliwiające podłączenie sprzętów różnych marek. płukanie układu należy przeprowadzić odwirowując płyn w kierunku przeciwnym do tego, w jakim normalnie płynie, następnie ustawić odpowiednie ciśnienie regulując jego moc i pozostawić płyn do czasu rozpuszczenia osadu. Później zostanie już tylko, wspomniane wcześniej, osuszenie azotem urządzenia i ponowne przeprowadzenie całego procesu. Ilość powtórzeń zależy od wielkości i rodzaju powstałego zanieczyszczenia.