Wilhelm Maybach. Kilka słów o wynalazcy chłodnicy
Wilhelm Maybach urodził się 9 lutego 1846 roku w miejscowości Heilbronn położonej w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia. Został osierocony w wieku dziesięciu lat, a kiedy osiągnął piętnasty rok życia, stał się czeladnikiem w zakładzie ślusarskim. Po czterech latach jednoczesnej praktyki w zawodzie i nauki w szkole technicznej zdobył dyplom, a następnie zmienił wykonywane zajęcie – został kreślarzem.
Pierwsze sukcesy Wilhelma Maybacha
Pierwszym większym osiągnięciem Wilhelma Maybacha w dziedzinie wynalazków było skonstruowanie w 1883 roku szybkobieżnego silnika benzynowego. W swojej pracy nad tym projektem co prawda opierał się o pomysły Gottlieba Daimlera, lecz to właśnie Wilhelmowi Maybachowi przypadł patent na ten wynalazek. Mimo swojej odkrywczości, nie nadał się on jednak jeszcze do wykorzystania w pojazdach ruchomych. Stało się to możliwe dopiero w 1886 roku, kiedy to Maybach we współpracy z Daimlerem skonstruował pierwszy samochód. Co do tego, kto jest właściwym wynalazcą samochodu, istnieją jednak pewne wątpliwości. Mimo że w jego powstaniu kluczowy udział mieli Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach, zwyczajowo za jego właściwego twórcę uznaje się Carla Benza.
Tandem Maybach-Daimler
Owocna współpraca Maybacha z Daimlerem nadal trwała, a w jej ramach powstawały kolejne wynalazki. W tandemie tym Daimler zajmował się ogólnym zarysem danych koncepcji, a Maybach opracowywał szczegóły. W wyniku tej współpracy powstał gaźnik dyszowy oraz ulepszone nadwozie i podwozie. Dobrze układające się stosunki między obydwoma wynalazcami doprowadziły do tego, że w 1895 roku Maybach został dyrektorem technicznym w zakładach produkcyjnych Daimlera. To właśnie na tym stanowisku niemiecki geniusz doprowadził do poprawienia układu chłodzenia silnika poprzez zastosowanie chłodnicy wężowej. Największym sukcesem, do którego się przyczynił, było jednak powstanie Mercedesa, modelu samochodu nazwanego tak na cześć Mercedes Jellinek, córki Emila Jellinka, austriackiego pioniera automobilizmu. W trakcie swojej dalszej działalności Wilhelm Maybach wszedł we współpracę z Ferdynandem Zeppelinem, producentem sterowców, a po zakończeniu I wojny światowej skoncentrował się na produkcji samochodów własnej marki (nazwanej Maybach od jego nazwiska). Zmarł 29 grudnia 1929 roku w Stuttgarcie.