Blokady termostatu w układach chłodzenia
Termostat to niepozorny element, który można znaleźć w urządzeniach gospodarstwa domowego, jak i w samochodach. W tym przypadku jego zadaniem jest regulacja temperatury cieczy chłodzącej, która przyczynia się do właściwej pracy silnika. Jak może dojść do jego blokady i jakie wiążą się z tym konsekwencje? Przeczytasz o tym w poniższym tekście.
Dwa typy awarii termostatu
Cieczą w układzie chłodzenia najczęściej jest mieszanka alkoholu etylowego z wodą destylowaną. Gdy jest ona zimna, odbywa się tzw. obieg krótki. Zamknięty termostat sprawia, że opływa ona blok silnika i głowicę, a następnie wraca. Zawór otwiera się przy temperaturze cieczy około 95oC. Wtedy ciecz dostaje się do chłodnicy. Podczas przepływania przez radiator obniża temperaturę do około 20oC, co powoduje ponowne zamknięcie termostatu. Tak wygląda prawidłowe działanie tego urządzenia. Termostat może zablokować się w dwóch pozycjach. W pierwszej zawór będzie cały czas otwarty, przez co chłodzenie działała bez przerwy na całym obiegu, a silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej. Wpływa to także na słabsze ogrzewanie kabiny i wyższe zużycie paliwa. Nie jest to jednak tak groźną usterką, jak blokada termostatu w pozycji zamkniętej. Ciecz, która nie może przepłynąć przez chłodnicę, zacznie się szybko nagrzewać. Ciepło z silnika nie zostanie odprowadzone, co grozi przegrzaniem się jednostki napędowej.
Diagnoza problemu i samodzielna naprawa
Blokadę termostatu można wykryć poprzez badanie temperatury silnika. Awaria powoduje, że będzie on zbyt szybko się nagrzewał. Jest to jednak symptom, który mogą wskazywać także inne usterki, jak niski poziom płynu chłodniczego, przegrzewający się radiator chłodnicy czy niewłaściwie napięty pasek klinowy. Jeśli chłodnica jest zimna, a samochód się grzeje, to oznacza awarię termostatu. Awarie w układzie chłodniczym sprawdza się również poprzez zbadanie temperatury dwóch najgrubszych przewodów od chłodnicy. Jeśli temperatura w nich będzie zbliżona, to najprawdopodobniej termostat uległ awarii. Przy odpowiednich umiejętnościach i wolnym czasie termostat można samodzielnie zdemontować. Przeważnie znajduje się w górnej części głowicy w okolicach pompy wody. Należy jednak poczekać, aż płyn chłodnicy wystygnie, a następnie spuścić około litra płynu chłodniczego, by nie dopuścić do jego wycieku.
Termostat należy wyczyścić i wrzucić do wrzątku. Jeśli nie będzie działał, to znaczy, że trzeba go wymienić na nowy. Naprawa przeważnie jest nieopłacalna. Zanim z powrotem umieścisz go w układzie, dokładnie oczyść miejsce jego osadzenia. Zanieczyszczenia nie mogą dostać się do wnętrza układu chłodniczego. Po instalacji trzeba wyrównać płyn chłodniczy i sprawdzić, czy wszystko jest szczelne.