Najczęstsze awarie samochodowe występujące podczas letnich upałów

Sprawne działanie samochodu wymaga nie tylko dobrze funkcjonujących podzespołów, ale również zapewnienia optymalnych warunków ich pracy. Jednym z największych problemów, z jakimi muszą sobie poradzić poszczególne układy, jest efektywne odprowadzanie ciepła. Będzie to istotne, zwłaszcza jeśli chodzi o jednostkę napędową, w której proces spalania generuje wysoką temperaturę, mogącą prowadzić do zatarcia elementów silnika lub ich nieodwracalnej deformacji. Sposobem na pozbywanie się energii cieplnej są chłodnice cieczy, które odprowadzają ją na zewnątrz i przekazują do opływającego pojazd powietrza. Podczas letnich upałów ich skuteczność musi być jednak bardzo wysoka. Przekonajmy się, co może jej zagrozić.

 

Jakie uszkodzenia układu chłodzenia zdarzają się najczęściej?

chłodnica

Chłodnica samochodowa może zmniejszać temperaturę silnika dzięki sprawnemu odbiorowi ciepła od płynu krążącego w układzie. Ogrzewa się on, przepływając przez kanaliki w korpusie silnika, a w chłodnicy powinien przekazywać je do metalu, z jakiego jest ona wykonana. Proces ten zachodzi dzięki temu, że rurki, z których jest zbudowana chłodnica, są otoczone stosunkowo cienkimi lamelkami, mającymi dużą powierzchnię. Powietrze może więc bardzo szybko odbierać z nich znaczne ilości energii. Przeszkodą w działaniu chłodnicy może być nieszczelność systemu w następstwie uszkodzenia uszczelek albo korozji, a także odkładający się wewnątrz kamień kotłowy, który blokuje przepływ. Problemem mogą być też mechaniczne uszkodzenia rurek albo deformacja lamelek.

 

Jak można naprawić uszkodzoną chłodnicę?

Sposób naprawy chłodnicy zależy od rodzaju uszkodzenia. W wielu przypadkach w grę wchodzi wymiana uszczelek, a także płukanie układu preparatem rozpuszczającym kamień. Jeśli doszło do uszkodzeń mechanicznych – metodą będzie lutowanie rurek po wycięciu części lamelek. Jeżeli awaria jest bardziej rozległa, potrzebna może być regeneracja chłodnicy, obejmująca wymianę rdzenia. Zdarza się również, że problemem jest nieprawidłowe działania współdziałającego z chłodnicą wentylatora, wspomagającego przepływ powietrza.