3 metody uszczelniania uszkodzonej chłodnicy
Uszczelnianie uszkodzonej chłodnicy jest możliwe dzięki kilku skutecznym metodom. Lutowanie i spawanie to najpopularniejsze z nich, często również stosuje się klej epoksydowy. Warto pamiętać, że chłodnica to element niezwykle wrażliwy, który łatwo ulega uszkodzeniom. Jej delikatna konstrukcja może być skutecznie naprawiona. Jak?
Lutowanie i spawanie chłodnicy
Najtrwalszą metodą jest lutowanie i spawanie zbiornika. Lutowanie polega na stopieniu stopu metalu w wysokiej temperaturze, dzięki któremu tworzy się silne połączenie pomiędzy dwoma fragmentami chłodnicy. Spawanie wykorzystuje zaś wysoką temperaturę do stopienia takich dwóch kawałków. Obie te techniki wymagają odpowiedniego przygotowania elementów, chłodnica musi być dobrze wyczyszczona. Spuszcza się zatem płyn chłodniczy, a cały układ płucze wodą demineralizowaną. Zabieg ten lepiej powierzyć doświadczonemu specjaliście, z uwagi na silne właściwości żrące stosowanych preparatów.
Lutowanie chłodnicy wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni. Krawędzie muszą być wyprostowane i dopasowane, by do siebie przylegały. Nie powinny na nich pozostać resztki starej cyny, warto ją dokładnie zetrzeć. Wszelkie zanieczyszczenia można usunąć za pomocą odtłuszczacza, bądź rozpuszczalnika.
Naprawa chłodnicy za pomocą kleju epoksydowego
Inną popularną metodą naprawy uszkodzonej chłodnicy jest, klej epoksydowy. Jest to środek dostępny w postaci płynnej, jak i w formie pasty. Może być stosowany bezpośrednio na uszkodzoną powierzchnię. Spoiwo to tworzy silne połączenie z metalem, a jego zastosowanie jest stosunkowo proste. Może jednak nie być tak trwałe jak lutowanie, a jeśli reperowaniem zbiornika zajmuje się osoba bez doświadczenia, efekt może być niezadowalający. Często jest to przyczyną kosztownej usterki silnika.